25/03/2025
TIEDOTE
Herttua Hotel & Spa, Kerimäen Helmi Oy
Hotellissa toiminut Kerimäen Helmi Oy ja kiinteistön omistaja SV Finn Oü ovat tehneet päätöksen, jonka mukaan Kerimäen Helmi Oy ei jatka majoitus- ja ravitsemisliiketoimintaa Kerimäellä.
Kerimäen Helmi Oy kiittää Savonlinnan Oopperajuhlia, hotellissa vierailleita asiakkaita, yhteistyökumppaneita, henkilökuntaa ja tavarantoimittajia kolmen, hektisen vuoden toiminta-ajasta.
Toiminta on ollut tappiollista, vaikka jo toinen toimintavuosi 2023 oli liikevaihdoltaan mainio ja näytti mihin suuntaan toimia tulee jatkaa.
Toiveena oli kolmantena vuonna päästä kasvattamaan liikevaihtoa ja saada saneerattua sauna- ja allasosaton, sekä 15 - huoneen lisäksi lisää hotellin huoneita ja muita tiloja.
Hotelliin on investoitu yli puolimiljoonaa saneerauksiin ja liiketoimen uudelleen aloittamiseen.
Valitettavasti 2023 talvella sattuneessa kuumavesiputken halkeamisessa hotellin ensimmäiseen kerrokseen pääsi vesihöyryä, joka aiheutti muiden saneeraustoimen lisäksi kalliin korjaustarpeen kerroksen huoneissa ja käytävätiloissa.
Television kuvausryhmä teki MOT ohjelman Punkaharju-hotellista ja myös luvattoman vierailun talveksi suljetun Herttua Hotel & Spa:n sisätiloissa, hotellin saadessa osansa perusteettomista vihjailuista omistajatahon taustoista.
MOT tai Ylen päätoimittaja eivät ole vastanneet sähköpostiimme, jossa tiedustelimme ohjelmalle perusteita Herttua Hotellin osalta.
Kyseisen ohjelman ja lehtikirjoitusten takia osa matkatoimistoista ja isoista asiakkaista boikotoivat hotellia ja peruivat jo tehtyjä ryhmävarauksia, samoin paikalliset asiakkaat välttivät asiointia ravintolassa.
Tämänkin johdosta Kerimäen helmi Oy:n osalta voidaan pitää perusteltuna syynä lopettaa ravintola- ja hotelliliiketoiminta.
Joskus harmittomiltakin tuntuvilla asioilla, saati julkisilla arvailuilla on suuria vaikutuksia ja sosiaalinenmedia huolehtii asioiden levityksestä.
Vaikutukset ulottuivat mm, työpaikkoihin, joita tarjosimme mm. alueen työttömille.
Hotellin kauppa tai vuokraaminen eivät ole toistaiseksi tuottaneet tulosta ja Herttua hotellin avaaminen tulevalle kesälle näyttää haasteelliselta.
Myös kesähenkilökunnan löytäminen on vähintäänkin työläs ja kallis askare.
Useamman tahon pyynnöstä, järkevänhintaista majoituskapasiteettia pitäisi talousalueelle saada, ettei omalla rahalla matkustava ajaisi Kerimäki – Savonlinna – Punkaharju alueen ohi.
Varsinkin oopperajuhlien ajan, alueella on vaikeaa löytää minkään tasoista majoitusta kuluttajaystävälliseen hintaan.
Savonlinnan heinäkuussa €350 - €450 / yö maksavia huoneita tuskin tullaan kuluttaja-asiakkaiden toimesta jonottamaan nykyisen kaltaisessa taloudellisessa tilanteessa.
Valitettavasti tässä taloustilanteessa ammattitaitoni ja pitkä alan kokemukseni ei riittänyt herättämään Herttua hotellia sille kuuluvalle paikalle kauniin Puruveden kainalossa.
Lämmintä ja aurinkoista kesää 2025 toivottaen
Kari Mutka
Kerimäen Helmi Oy