Tyylikkäästi remontoitu viehettävä ja tunnelmallinen vanha pappila tarjoaa laadukasta majoituspa
(1)
19/03/2026
Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää!
Minna Canth oli suomalainen kirjailija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Canth taisteli tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Pelotta hän toi esiin näkemyksiään lehtijutuissa, näytelmissä ja novelleissa. Toimittajat: Hannamari Hoikkala & Sixten Björkstrand Vetamix & Yle Oppiminen 2016
16/03/2026
Tällä viikolla 12 on poikkeukselliset aukioloajat!
Olemme suljettuna ti, ke ja to.
Pe 11-16 ja la 12-15.
12/03/2026
Pääsiäispyhinä nämä karhuveijarit ovat taas nähtävillä Ähtärin eläinpuiston MesiZoossa 🐻🐻🐻
Eläinpuisto on avoinna pääsiäisenä 3.–6.4.
Tämä videopätkä on kuvattu lähes tasan kuusi vuotta sitten – 20.3.2020.
Muistan, että taisimme olla viimeisiä asiakkaita ennen kuin ovet suljettiin ja alkoi monelle yritykselle raskas selviytymisen aika. Myös Ähtärin eläinpuistolle.
Siksi on erityisen hienoa, että kamppailu ei ollut turhaa.
Nyt voimme taas kohdata Jasperin, Kasperin, Joonatanin ja muut eläinystävät MesiZoossa ❤️
Oletko sinä käynyt tapaamassa näitä karhuveijareita? 🐻
Ps. Vapaita huoneita löytyy vielä pääsiäisen pyhiksi Hetkestä 😍
12/03/2026
Hetkestä löytyy myös vapaita huoneita pääsiäiseksi☺️
09/03/2026
Hetki on tullut tunnetuksi pienistä yksityiskohdista.
Moni huomaa ne melkein huomaamattaan.
Katse alkaa kiertää tilassa ja yhtäkkiä huomaa jotain kaunista.
Sitten toisen.
Ja vielä yhden.
Usein kysytään, miten kaikki on suunniteltu näin tarkasti.
Totuus on, ettei niitä ole oikeastaan suunniteltu.
Ne ovat syntyneet sydämestä.
Halusta luoda paikka, jossa kauneus saa olla läsnä kaikkialla, sekä pienissä yksityiskohdissa että koko talon tunnelmassa.
Ehkä juuri siksi täällä tapahtuu jotain, mitä moni ei osaa heti selittää.
Mieli hiljenee.
Katse pehmenee.
Ja hermosto alkaa rauhoittua.
Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Vanha pappila Hetki :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.
Se oli 11.12.2017, kun pappila suorastaan “rävähti” eteeni “ilmestyksen” lailla... Makasin sohvalla “aivot narikassa” ja tympääntyneenä selailin puhelimen näyttöä. Elin vaihetta, jossa toivuin työuupumuksesta ja jouduin kohtaamaan ja käsittelemään elämän kipukynnyksiä ja suunta tulevasta oli vielä siinä vaiheessa sankan usvan takana. Tulevaisuus pelotti, ensimmäistä kertaa elämässä en tiennyt mitä edessä tulee olemaan, mitä teen, missä, miten ja milloin? Ainoa asia jonka tiesin varmaksi oli se, että vanhaan työhön ei ole enää paluuta. M***a joo, palataan siihen 11.12.2017 klo 22.30 hetkeen, pappila todellakin rävähti eteeni Etuovi.comista ja sitten jotain käsittämätöntä alkoi tapahtumaan...
Ideat suorastaan sinkoilivat eteeni ja sitä mukaa yritin napata niistä kiinni, olin ihan pökerryksissä, mitä ihmettä tässä tapahtuu?! Kuukausien epätietoisuuden hetket olivat sekunneissä pyyhitty pois. Pomppasin sohvalta ylös ja hetken pyörin ympyrää olohuoneen lattialla, kunnes nappasin lehtiön pöydältä ja aloin vimmoissani piirtämään ja kirjoittamaan ajatuksia paperille. Se oli ihan uskomatonta, käsittämättömällä tavalla ideat purskahteli päähäni, enkä voinut tehdä muuta kuin hysteerisenä nauraen kirjoittaa niitä ylös. Kun vuorokausi vaihtui 12.12.2017 oli raakaversio liiketoiminnasta tehty. Vanha pappila Hetki nimi syntyi aivan kuin itsestään, yleensä yrityksen nimi on vaikea keksiä, m***a tässätapauksessa tarvittiin yksi kaunis sunnuntaipäivä, ruokalepo miehen kainalossa... Siinä minä huokailin onnellisena ja tokaisin että onpa ihana hetki... HETKI! Siinä se tuli, oikein kiljahtaen sanoin miehelleni, että siinähän se on meidän tulevan yrityksen Hetki, siitä lähti Vanha pappila Hetken tarina elämään...
Vihdoin koitti 15.08.2018 ja meistä tuli pappilan uudet omistajat. Olin päättänyt, että heti pidämme avoimet ovet pappilaan, jotta ähtäriläiset ja kaikki muutkin pääsisivät vielä tekemään kierroksen pappilassa, ennekuin rupeaisimme isoon remonttiin. Samalla minä ulkopaikkakuntalaisena saisin mahdollisuuden tutustua ihmisiin ja myös toisinpäin, ähtäriläiset näkisivät minkälainen “emäntä” talossa alkaa häärimään.
Sitten alkoi järkyttävä purkaminen, koko pappilan lattiat oli muovimattojen peitossa, joissain huoneissa niitä oli kolmekin päällekkäin. Jätelava täyttyi ennätysajassa ja mattojen ja pinkopahvien alta saimme esille alkuperäistä pintaa ja muistutuksia siitä, että talo tosiaan on yli 140 vuotta vanha ja siellä on paljon historiaa, se oli ihan mahtavaa!
Pitkä ja pimeä talvi alkaa olla takanapäin ja samoin meidän valtava työurakka remontin osalta. Nyt alkaa pappila olemaan siinä pisteessä, että voimme ottaa teidät asiakkaat avosylin vastaan.
Vaikka mennyt puoli vuotta on ollut raskas, niin samalla myös hyvin antoisa! Se tunne, kun alkaa saamaan valmista pintaa valmiiksi ja näemme, kuinka upeaa jälkeä syntyy ja samalla Hetki herää eloon, se antaa uskomattomasti voimaa.
Nyt eletään 23.4.2019 kun tätä kirjoitan, viikonloppuna pääsiäisenä oli ensimmäiset yöpyjät nukkuneet Romansissa ja Sinisessä Hetkessä ja kaikki meni hyvin ja mikä parasta, he myös aistivat ja tunsivat tämän talon rauhoittavan ihanan hengen. Kahvila vilisi asiakkaita ja he saivat myös tutustua yläkerran huoneisiin, vaikka kaikki huoneet eivät olletkaan vielä valmiita. Hetki on todella herännyt eloon ja me (minä ja Juha) ollaan supertyytyväisiä, ylpeitä, onnellisia (meidän suhde kesti hienosti rankan puristuksen) ja todella väsyneitä. Nyt koetetaan rauhoittua ja nauttia työmme hedelmistä. Ja toivomme, että sinäkin tulisit nauttimaan parhaimmasta hetkestä!