Toivonniemen Kotimajoitus

Toivonniemen Kotimajoitus Toivonniemen Kotimajoitus tarjoaa lyhytaikaista vuokrausta. Kts. www.toivonniemenkotimajoitus.fi

Toivonniemen Kotimajoituksen facebookin seuraaja Alli Kajaanin Kuluntalahdesta oli huomannut edellisestä julkaisustamme,...
12/05/2026

Toivonniemen Kotimajoituksen facebookin seuraaja Alli Kajaanin Kuluntalahdesta oli huomannut edellisestä julkaisustamme, että pihallamme kukkii valko-, kelta- ja sinivuokkoja. Hän oli joskus laittanut pihallensa valkovuokkojen seuraksi keltavuokkoja, m***a jostain syystä ne eivät kestäneet talven kylmyyttä. Hän kyseli minulta yksityisesti keltavuokkojen kasvuolosuhteita ja muutaman viestin jälkeen toivotin hänet tervetulleeksi hakemaan meiltä pari keltavuokon mätästä pihallensa.

Tänään hän tuli pihavierailulle.
Kierrettiin koko talon ympäri, kurkistettiin kesähuoneen pelargoneja, terassille keijunmekkoja ja samettiruusuja sekä kellarista nostettuja ruukkuruusuja. Kerroin hänelle, että aamupäivällä laitoin vanhoihin kottikärryihin orvokkeja.

Siinä pari tuntia keskusteltuamme huomasimme, että meillä oli hyvin paljon samanlaisia muistoja ja ajatuksia mielessämme, lähes samanikäisiä kun ollaan, oli hyvä mielen tuuletuspäivä💞
Kiitos keskustelustamme! Ehkäpä tavataan toisenkin kerran.

Viime yön aikana vihdoinkin oli koivut
alkaneet vihertyä. Läheinen Oulujärvi on kuin meri; keväällä myöhästyttää vähän luonnon heräämistä ja syksyllä antaa lämpöä pitempään. Kylällämme syntynyttä runoilija Eino Leinoa mukaellen
"Lapissa kaikki kukkii nopeasti
Maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin"

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Hyvää Äitienpäivää kaikille kevätkuvien kera❤️Täälläkin lumet lähti maaliskuun lopussa ja sen jälkeen on ollut kuivaa ja...
10/05/2026

Hyvää Äitienpäivää kaikille kevätkuvien kera❤️

Täälläkin lumet lähti maaliskuun lopussa ja sen jälkeen on ollut kuivaa ja aika kylmää. Ruoho ei viherrä vielä meidän pihassa. Sen sijaan linnut ovat visertäneet pesäpuuhissaan.

Valko-, kelta- ja sinivuokot kukkivat ja kohta tuomen kukat aukeavat. Olen kasvatellut siemenistä mm. samettiruusuja. Osa niistä on päässyt jo ulkoilemaan, viime yönä ei ollut tiedossa pakkasta, niin olivat yönkin ulkona. Myös kellarissa talvehtineet keijunmekot ja pelargoniat ovat olleet ulkona päivisin.

Pihasaunassa on ollut lattian laittoa eikä olla vielä siellä saunottu, m***a kohta saunotaan. Vieraillemmekin sauna lämpiää koko kesän.

Kesähuoneen siivous on vielä tekemättä kun on ollut liian kylmää, m***a grillattu on m***a kertaa. Kesähuone on myös vieraidemme käytössä kesäaikaan. Takapihan nuotiopaikalla ei voi vielä nuotiokahvia keittää, kun metsäpalovaara on päällä. Ja kun ei ole satanut, on takapihan viime syksynä kylvettyä nurmialuettakin sadetettu.

Käytiin viikko pari sitten Hövelönlahden
rannassa laituripaikalla katsomassa, joko veneen saa vesille. Silloin oli vielä luminen ja jäinen ranta, ehkä nyt se jo onnistuisi.

Kiitos kaikille seuraajillemme, kun seurailette meidän touhuja. Eilen meni
300 seuraajan rajapyykki rikki, erityiskiitos sinulle Katja❤️ Muistattehan, että meidän julkaisuja saa myös jakaa😊

Majoitustilamme on varattu nyt toukokuun ja vielä kesäkuun ensimmäisen viikon. Sen jälkeen löytyy vapaata jonkin verran vielä kesä- ja heinäkuussa, m***a elo- ja syyskuussa vapaata on tällä hetkellä hyvin.

Tervetuloa majoittumaan meidän kotimajoitukseen yläkertaamme yksin, kaksin tai seurueen kanssa, koirat myös tervetulleita🥰🥰🐕

Terveisin Sirkka ja Aki

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Kevään tulon voi huomata vaikka tuomen valmistautumisesta kukkimiseen aivan talon nurkalla. Vanha tuomi jaksaa vielä ila...
24/04/2026

Kevään tulon voi huomata vaikka tuomen valmistautumisesta kukkimiseen aivan talon nurkalla. Vanha tuomi jaksaa vielä ilahduttaa kukillaan vaikka paras ryhti on jo mennyt m***a kukkien huumaava tuoksu tulee hurmaamaan vielä m***a kertaa.

Lumet hävisivät jo kuukausi sitten, m***a lehdet maassa ovat vielä olleet suojaamassa pieneliöiden elämää, kun takatalvikin saattaa vielä tulla, ihan pian. M***a se jää nähtäväksi🤔

Yöt ovat valoisampia ja revontulia näkee seuraavaksi taas ensi syksynä. Minä menin katselemaan muutama yö sitten revontulia, m***a kuvasinkin meidän kesähuoneen valoja. Siivouksen jälkeen sinne pääsee taas vaikka seurustelemaan vieraiden kanssa👋

Alakerran kasvivalojen alla ja ikkunoiden edessä siemenet ovat itäneet, samettiruusut tekevät kohta ensimmäisiä nuppuja, keijunmekot ja pelargoniat ovat kasvaneet. Toivottavasti päästään pian kesään ja ulos

Meillä on vielä kesällä vapaata jonkun verran, eniten elokuussa ja syyskuussa.
Lämpimästi tervetuloa majoittumaan meille🥰

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Viime viikonloppuna meillä majoittuivat ennestään tutut vieraat, oululaiset Minna ja Tapani, kolmen koiransa kanssa. Min...
13/04/2026

Viime viikonloppuna meillä majoittuivat ennestään tutut vieraat, oululaiset Minna ja Tapani, kolmen koiransa kanssa. Minusta näytti siltä, että myös Nansku, Lily ja Mini muistivat meidän pihan ja tilat edelliseltä käyntikerralta. Viime viikonloppuna Kajaanissa oli taas koirien nosework-kilpailut.

Meillä oli tosi mielenkiintoinen aamiaiskeskustelu liittyen siihen, että Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026. Tapani on opiskelemassa työnsä ohessa kultasepäksi, ja kulttuuripääkaupungin koruhankkeet oli tilattu opiskelijoilta. Tapanin korutaidetta oli annettu mm. avajaispuhujille.

Oli mukava muutenkin kuulla heidän arkielämästä, siitä, miten elämässä voi aueta uusia uria, sellaisia asioita, jotka
antavat hienon mahdollisuuden toteuttaa omia taipumuksia ja lahjoja💖

Olen huomannut, että Kajaanissakin on Oulun kulttuuripääkaupunki 2026 liittyen tapahtumia vuoden mittaan.

Täällä myös aikainen kevät vei lumet ja järvestä vedet. Kylän satamassa
veneen laskuluiskassa on vesi myös alhaalla. Hiljattain näkyi vielä revontulia, olikohan ne jo viimeiset tälle keväälle🤔
Minä olen tehnyt omaperäisiä kukkapenkkejä pihaan parvekelaatikkoihin. Niitä voi sitten kesän tullen siirrellä mieleisille paikoille pihassa. Siihen onkin mennyt yllättävän paljon aikaa.

Olipa mukava taas tavata teitä Minna ja Tapani + koiranne, kiitos käynnistänne ja tervetuloa meille uudelleen!

Huhti- ja toukokuussa meillä on majoittujille tarjolla hyvin tilaa! Muistattehan, että majoituksen hintaan sisältyy myös runsas aamiainen😊 Koirat ovat tervetulleita mukananne maksutta👍

Terveisin Sirkka ja Aki

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Olemme viettäneet rauhallista Pääsiäistä kahdestaan. Jotain pientä tekemistä sentään.Laitoimme kesäkeinun odottelemaan l...
05/04/2026

Olemme viettäneet rauhallista Pääsiäistä kahdestaan. Jotain pientä tekemistä sentään.

Laitoimme kesäkeinun odottelemaan lämmintä päivää, jouluruusussa on paljon kukkia, vietiin muutama kukka myös äitini pöydälle.

Kävimme myös pyöräilemässä ja veimme samalla tetenarsisseja läheisten haudoille. Yhtenä iltana lähempänä puolta yötä näkyi todella näyttävät revontulet, otin kuvia pihalta ja parvekkeelta.

Kuluneella viikolla oli useampana iltana Kajaanin seurakunnan ja Kajaanin kaupunginteatterin yhteistuotantona järjestetty Kajaani Passio - ylösnousemusnäytelmä kirkonpihalla ja sisällä kirkossa. Mekin kävimme eläytymässä esitykseen.

Mietin, mitähän enkeli sanoo tuossa pari vuotta sitten maalaamassani taulussa noille ihmisille🤔

Hyvää kevään jatkoa kaikille💛💚🤎

Terveisin Sirkka ja Aki

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Pohjoissuomalainen pariskunta oli alkuviikosta käymässä Kajaanissa veneenhankinta mielessään, yöpyivät meidän yläkerrass...
01/04/2026

Pohjoissuomalainen pariskunta oli alkuviikosta käymässä Kajaanissa veneenhankinta mielessään, yöpyivät meidän yläkerrassa ja piipahtivat aamiaiselle alakertamme pöydän ääreen.

Pääsiäisviikkoa vietetään, nyt maalis- huhtikuun vaihteessa lunta ei juurikaan ole enää ja lämpötila on ollut plussalla.
Tuomen oksien silmuissa on näinkin
pohjoisessa vihreää näkyvissä.

Otin esille jo oman pyöräni, tarkoitus on käydä pääsiäispyhien aikana vähän pyöräilemässä. Sisällä riittää puuhaa kun laittelen kesäkukkien siemeniä multaan. Noissa parvekelaatikoissa on toivottavasti kesällä kukkapenkit ja niitä voi sitten siirrellä mielensä mukaan eri paikkoihin.

Meillä on tilaa pääsiäisen aikaan, joten tervetuloa! Hyvää pääsiäisen odotusta kaikille💛

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Viime yön vieraamme Pekka ja Annaliisa olivat lähteneet matkaan Päijänteen rannoilta ja menossa pohjoiseen, jossa todenn...
25/03/2026

Viime yön vieraamme Pekka ja Annaliisa olivat lähteneet matkaan Päijänteen rannoilta ja menossa pohjoiseen, jossa todennäköisesti on vielä lunta.

Keskustelimme aamiaisella tovin revontulikokemuksistamme. Minäkin asuin yli 40 vuotta pääkaupunkiseudulla valosaastealueella, joten olin täysin tietämätön revontulien seuraamisesta. Tänne muutettuamme meni vielä m***a vuotta, ennenkuin me tajusimme, että tällä korkeudella oikeasti näkee revontulia, m***a niitä ei voi koskaan luvata. Ja on niitä seurattukin ja kuvattu.
Kylämme satamarantaan on nyt hiljattain rakennettu jopa revontulikatselutasanne,
jossa ei ole valoja ihan äärellä.

Keskusteltiin myös Oulujärvestä, sen kolmesta selästä, aina ei näe vastarantaa. Oulujärveä kutsutaankin joskus Kainuun Mereksi. He tiesivät, että Ärjänsaari on todella kokemisen arvoinen ja kyselivät, miten sinne pääsee, ja veneellähän sinne kesällä. Joskus voi löytyä kyllä läheltäkin sopiva vene, kannattaa kysellä.

Lumet on miltei sulaneet ja kukkapenkistä löytyi tänäkin keväänä kukkiva jouluruusu, kevään ensimmäinen kukka. Joku aika sitten kova tuuli kaatoi tontilta yhden puun, joten metsurihommiakin on tehty. Huhtikuun hanget jäivät tänä keväänä kokematta eikä jäällekään ole voinut enää mennä.

Hyvää lomaa teille Pekka ja Annaliisa, kiitos majoittumisestanne, tervetuloa meille kesällä, kun kaunis kuvakirkkokin on avoinna, kyläpyörillä voi huristella kyläteillä ja uimaranta kutsuu😉

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Emilia, rautainen alansa ammattilainen, "hymytyttö" savonmualta, oli työmatkalla. Hän majoittui yläkertaan, jossa on hyv...
19/03/2026

Emilia, rautainen alansa ammattilainen, "hymytyttö" savonmualta, oli työmatkalla. Hän majoittui yläkertaan, jossa on hyvä työpäivän jälkeen rauhassa jatkaa kirjallisia töitä. Ja kävely kylän ympäri kruunasi päivän👍

Muutamalla anivarhaisella aamiaisella ennätettiin rupatella kaikenlaista, joten taidettiin tutustuakin jossain määrin😊

Tänään käytiin kaupungilla ostoksilla ja ostettiin vahvempaa nestemäistä lannoitetta keijunmekoille. Menee vielä
pari kuukautta ennen kuin ne pääsevät ulos, m***a jos tulee toukokuun helteet niin sitten jo aiemmin. Jostain luin, että pelargoneille annetaan lannoitteet vasta myöhemmin.

Lumet ovat sulaneet ihan silmissä ja normaalia vähemmän lunta ylipäätään on ollutkin. Kävin pihalla kuvailemassa kevään merkkejä. Alppiruusussa näyttäisi olevan paljon nuppuja. Syksyllä valmistauduimme jänisverkoin talveen, enkä ole huomannut rusakkojen tekemiä tuhoja. Kivikkokukat löytyvät vihreänä lumen alta☘️

Puolen päivän maissa lentokone nousi
läheiseltä kentältä ilmaan ja kaarsi kohti Helsinkiä. Reilun tunnin matka ja he ovat Helsingissä🤔 Minun päiväni jatkuu täällä, on pyykin huollon vuoro❤️

Kiitos majoittumisestasi ja tervetuloa toistekin!

Meillä on vielä tällä hetkellä kevääksi ja kesäksi tilaa🥰

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Siiri ja Väinö tulivat Torniosta vanhempiensa kanssa tapaamaan pappaa. Ohjelmaan kuului Leijonan metsästystä (lautapeli)...
15/03/2026

Siiri ja Väinö tulivat Torniosta vanhempiensa kanssa tapaamaan pappaa. Ohjelmaan kuului Leijonan metsästystä (lautapeli) aina kun mahdollista. Tietenkin piti käydä ostosreissulla kaupungissa, oli saunomista ja vähän ulkoilua vaikka vettä satoikin. Äiti-Aliisa jäi vielä työmatkalle Kajaaniin pariksi päiväksi ja lapset lähtivät isän kanssa takaisin kotiin. Kiitos kun kävitte meidän luona💞

Täälläkin on lumet saaneet kyytiä. Meidän talo on metsän kainalossa ja lunta on eniten meidän pihassa. Hövelönlahteen laskevassa purossa vesi virtaa, mahdollisesti siellä on kuitenkin veden alla jäätä. Tiet ovat sulia, paikoin kevään rospuuttoa. Ennemmin tai myöhemmin tulee takatalvi, koska ollaan vasta maaliskuussa.

Sisällä kellarissa talvehtineet pelargoniat kukkivat kevään ensimmäisillä kukilla, kohta laitetaan kesäkukkasten siemenet
multiin🌺🪻🌼

Tervetuloa majoittumaan meille❣️

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Hyvää naistenpäivää🥰Harvinaista herkkua eilen illalla, kun sattui olemaan pilvetön tähtitaivas.Sain ihastella revontulia...
08/03/2026

Hyvää naistenpäivää🥰

Harvinaista herkkua eilen illalla, kun sattui olemaan pilvetön tähtitaivas.
Sain ihastella revontulia omasta pihasta ja pihatieltä.

Tätä en voi luvata majoitusvieraillemme,
m***a joskus aurora tulee bonuksena, tietysti jos ja mikäli on niistä kiinnostunut eikä väsymys vielä paina liikaa.

Yleensä niitä näkee iltamyöhään, m***a joskus olen huomannut ne heti kun ilta pimenee tarpeeksi. Nyt keväällä keskellä yötä on luultavasti paras hetki💯

Meillä on nyt yöpaikkaa tarjolla hyvin, joten tervetuloa, poiketkaa nukkumaan💞

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com

Maaliskuussa alkaa tulla mieleen jo kesä, kesäkukat, lämpimät päivät, sateiset päivät, pihatyöt, kukkien kastelu, marjoj...
04/03/2026

Maaliskuussa alkaa tulla mieleen jo kesä, kesäkukat, lämpimät päivät, sateiset päivät, pihatyöt, kukkien kastelu, marjojen poiminta jne. Onhan näitä riemuja joka päivälle☀️🌧

Me muutettiin tänne Paltaniemelle vuonna 2018, joten nyt pukkaa jo 9. kesää. Aika rientää. Ollaan remontoitu taloa ulkoa ja sisältä. Kaivinkone on muokannut pihaa monestakin kohtaa. Meillä on kesähuone, jossa pelargoniat ovat suojassa sateelta m***a kuitenkin aurinkoisella paikalla. Siellä voi lepuutella selkää pihatöiden lomassa, kuunnella sateen ropinaa tai keittää kahvit. Sitä voisi sanoa meidän kesämökiksi, jonne on puolen minuutin matka😮🏘

Keväällä riittää intoa ja tarmoa pihahommiin. Syksyllä kannellaan pelargoniat, ruusut ja keijunmekot kellariin. Helmikuun puolessa välissä tuotiin keijunmekot taas sisälle siistittynä ja leikattuna uutta kesää odottamaan.
Nyt olisi pelargonien vuoro,
lopuksi ruukkuruusut. Sormet syyhyää jo samettiruusujen ym:n siementen kylvämiseen isoihin kukkaruukkuihin ja terassilaatikoihin, jotka toimivat meillä kukkapenkkeinä. Olemme joskus ajatelleet vähentävämme kukkien määrää, m***a jostain syystä niitä on aina vaan enemmän🌹🌻🪻

Vaikka jonain päivänä väsyttäisikin, on kuitenkin mukavampaa, että on jotain tekemistä. Kotimajoituksemme toimii ympäri vuoden, m***a kesä on sesonkiaikaa. Puulla lämmitettävä pihasauna on myös majoitusvieraidemme käytössä, samoin kesähuone. Rannassa on soutuvene sopimuksen mukaan käytettävissä ja muutama polkupyöräkin löytyy. Lapsille on ulkona trampoliini ja sisällä kirjoja, nukkeja, leikkiautoja yms. Uimaranta on kylän sataman vieressä ja satamassa on veneenlaskuluiska ja Oulujärvi
edessä. Päivä alkaa aamiaisella alakerrassa🍝🍚☕️🚲🛶🏚

Tällä hetkellä meillä on hyvin vapaata, myös kesällä on vielä tilaa.
Tervetuloa meille yksin, kaksin tai seurueen kanssa, yhdeksi yöksi tai pidemmäksi aikaa🥰🥰

Terveisin Sirkka ja Aki

Vaihtoehto hotellille tai mökille!
Meidän yläkerrassa!
www.toivonniemenkotimajoitus.fi
Booking.com
P. 044 5344447/Sirkka

Osoite

TOIVONNIEMENTIE 79
Kajaani
87850

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Toivonniemen Kotimajoitus :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa