24/10/2024
Laitatko sinä kupillisseen teetä/kahvia ulukolaista (osin tai kokonaan EU:n ulkopuolella tuotettu hunaja) vai kotimaista hunajoo? Jos laitat ulukolaista niin sama laittoo jo sokeria.
"Euroopan ammattimehiläistarhaajien liitto keräsi elokuussa näytteitä suomalaisten kauppojen hunajahyllyiltä. Tutkimuksissa kotimaiset hunajanäytteet todettiin aidoiksi, m***a 60 %:a näytteistä, joiden hunaja oli peräisin EU:n ulkopuolelta, oli syytä epäillä väärennöksiksi." (Saksassa vastaavasti 80%.) Ja niin hullulta kuin se kuulostaa, noita viärennöksiä myyvään meijän kauppojen hyllyillä.
Hunajan viärennöksistä on tiietty jo pitkään, m***a EU ei oo lotkauttanu korvoosa. Eli asialle ei oo tehty mittään. Joko nyt ois aika? Ongelma ei oo vuan mehiläistarhoojan, vuan kyse on myös elintarviketurvallisuuvesta.
Euroopan Ammattimehiläistarhaajien Liitto (EPBA) on viime aikoina tiedottanut hunajaväärennöksistä, joita on laajalti myynnissä EU:n markkinoilla. Väärennetty hunaja on peräisin EU:n ulkopuolelta, ja se on vakava uhka niin kuluttajille kuin aidon hunajan tuottajille. EPBAn teettämissä tut...