Ystävyyden Majatalo

Ystävyyden Majatalo Ihastuttava vanhan ajan majatalo Turun ja Helsingin välissä. Yhteisöllisyyttä, majoitusta, kursseja. Tänne voi tulla ihan lomailemaan yksin, tai perheen kanssa.

Majatalo on idyllinen ja luonnonkaunis paikka järven rannalla. Majoitustilaa noin 50:lle, kolmessa eri talossa, 1-5 hengen huoneissa. Toimimme lähinnä talkoovoimin kuntouttavan yhteisöasumisen hengessä. Olemme antamisen ja pyytämisen esimerkki ostamisen ja myymisen maailmassa. Paikkaamme voi vuokrata omille kursseille, kokoontumisille, juhlille ja tapahtumille.

02/06/2026
KIUSATTU KANA löysi turvapaikan. Meille tuotiin kana, joka oli laumassaan nokittu. Yritämme parhaamme mukaan antaa sille...
01/06/2026

KIUSATTU KANA löysi turvapaikan.
Meille tuotiin kana, joka oli laumassaan nokittu. Yritämme parhaamme mukaan antaa sille turvallisen paikan omien kanojemme joukossa. Alku näyttää vähän haasteelliselta. Seuraavaksi kokeilemme tervasuihketta, jonka tarkoitus on ehkäistä nokkimista.

Tämähän on ihmistenkin kanssa meidän missiomme: Antaa kiusatuille ja yksinäistyville nuorille aikuisille turvallisen paikan, jossa reilun vertaistuen avulla harjoitella kunnioittavaa vuorovaikutusta. Soilen kanssa pidämme huolen siitä, että jokainen tulee kuulluksi, eikä kukaan tule nokituksi.

Tiedän, ettei naamakirja ole juuri niiden nuorten suosikkifoorumi. Jos kuitenkinkin tunnet jonkun, joka tarvitsee terveellisen kasvuympäristön, pyydä häntä lukemaan yhteisömme säännöt ja miettimään, onko tämä juuri hänen haasteilleen sopiva paikka.
Talkoolaisena voi tulla tutustumaan YSTÄVYYDEN MAJATALOON ja kokeilemaan herättääkö erimielisten yhteisömme tarpeeksi luottamusta.

Alla tiedot, joiden avulla voit tukea voittoa tavoittelematonta työtämme. Olemme oman ansaintamme lisäksi toiminut 37 vuotta ainoastaan yksityisen tuen varassa. Kiitos kaikille tukijoille.

Osuuspankki: Kohtaaminen ry
FI81 5410 0220 4035 16
viite: 7773

MobilePay: #35390

Helpot ohjeet kuukausilahjoitukseen pankkikohtaisesti löydät nettisivuiltamme: https://ystavyydenmajatalo.fi/tue…/kuukausilahjoitus/

Poliisihallituksen lupa nro: RA/2020/470. Näytä vähemmän Näytä vähemmän

PUUTARHAHOMMIIIN?Ensi viikolla oli tarkoitus tehdä pihahommia, istutuksia siivoamisia jne. Kaipaamme pari lisää käsipari...
23/05/2026

PUUTARHAHOMMIIIN?

Ensi viikolla oli tarkoitus tehdä pihahommia, istutuksia siivoamisia jne. Kaipaamme pari lisää käsiparia ja pihatöistä innostunutta apuria talkoohommiin. Onko sinulla vapaata aikaa ja motiovaatioita siihen?

Pakkanen ja kanat ovat syöneet meidän timjamisydämen ihan puhtaaksi. Löytyykö keltään meille jaettavaksi pieniä tätä ihanaa maustetta?

Joka ilta on mahdollisuus saunoa ja uida. Sunnuntaina, tiistaina ja torstaina on illalla myös ryhmät.

20/05/2026

(4) UUSI HOITOMUOTO ALKAMASSA
Tänään sain puhelun, jossa, jossa syöpälääkäri varmisti pääsyni syksyllä käyttöön otettuun lääkehoitoon (Enfortumab vedotin + pembrolitsumabi). Hoito piti varmistaa jossain työryhmässä, koska on kallis.

EV-hoidon sivuvaikutukset ovat usein monia perinteisiä sytostaattihoitoja vähäisemmät. Voi tulla erilaisia immunologisia sairauksia, ja niistä osa voi vaikuttaa hoidon jatkumiseen. Siksi vointiani seurataan tarkasti. Jos ruusu saadaan näillä antibiooteilla hoidettua pois, niin syöpähoidot aloitetaan ensi viikolla.

Syöpä on edelleen parantumaton ja isojakin etäpesäkkeitä on, m***a tämä lääke avaa kohtuullisen mahdollisuuden ainakin osittaiseen remissioon.

Ajatus muutaman vuoden kuolemaan valmistautumisesta vaihtui nyt toivoon vähän pidemmästä elämästä. Toivoon minä aionkin nyt keskittyä ja sen mukaan suunnitella elämääni.

Vaikka keskityn toivoon, en sulje silmiäni katastrofeilta, ei piiloudu kärsimystä pakoilevaan naiiviin optimismiin. Minun toivoni juurtuu kristilliseen uskooni. Se ei perustu varmuuteen, vaan yksilölliseen ja yhteisölliseen valmiuteen kuunnella, katua, korjata ja aloittaa uudestaan suuren kertomuksen seuraavalta sivulta.

Minulle se tarkoitta nyt sitä, että alan keskittyä tutkimaan ja kirjoittamaan kateudesta. Jostain syystä se on jopa itseapukirjallisuudessa tosi vähän käsitelty aihe. Akateemisestakaan kirjallisuudesta en ole paljon lähteitä löytänyt. Silti aihe on punottu melkein kaikkien kansojen alkutarinoihin ja jokaisen suvun vaiettuihin teemoihin.

Pääsisäisestä asti olemme pohtineet myös toimintamme tulevaa kehitystä, m***a siitä myöhemmin lisää. Kehitysajatuksia otetaan vastaan.

Sydämellinen kiitos saamastani myötätunnosta. Tuntui ihanalta tulla monien vanhojenkin ystävien muistamaksi. Se on auttanut minua ja Soilea pysymään kohtalaisen luottavaisena saamani shokkidiagnoosin jälkeen. Toivottavasti tapaamme tulevan kesän aikana. ❤

(3) HOITOSUUNNITELMAA ODOTELLESSALauantaina 16.5. Unohdin ottaa kipulääkkeen ja huomasin kyllä seuraukset. Kinttuparka p...
17/05/2026

(3) HOITOSUUNNITELMAA ODOTELLESSA
Lauantaina 16.5. Unohdin ottaa kipulääkkeen ja huomasin kyllä seuraukset. Kinttuparka potee kaiken lisäksi nyt ruusua, jota yritän antibiooteilla karkottaa.

Soile on keskustelemassa yhden yhteisöehdokkaan kanssa, joka luultavasti jää tänne ainakin kesäksi. Pari uutta talkoolaista laittaa Jessen opastuksella ruokaa parinkymmenen hengen ryhmälle. Samalla hän odottaa meidän autojen saattohoitajaa, joka kerta toisensa jälkeen on onnistunut jatkamaan jonkun kuljetusvälineemme elinkaarta.

Pääskyset palasivat eilen tontillemme kissoja kiusaamaan. Täytyy pitää pannuhuoneen ovi kiinni, etteivät tänä vuonna pääse sinne pesimään. Muuten ovat kyllä sydämellisesti tervetulleita luontoon, joka juuri nyt tuoksuu sateen jälkeen rehevän raikkaalle.

WhatsApp viestinä sain täällä hetken aikaa asuneelta kaverilta palautetta:

”Hei Daniel, kukaan ei ole koskaan potkinut minua kuten sinä, kiitos siitä. Pitkän miettimisen jälkeen laitoin tyttärelleni kutsun, josko hän lähtisi syömään kanssani. Hän vastasi ja sovimme pizzatreffit. Rohkeudesta lähteä tähän kiitä sinua. Ilman sun sanoja ryhmässä en olisi ikinä ryhtynyt tähän 🫶”

Harvoin minä täällä ylihaastan ketään mihinkään, m***a iseillä ja äideillä ei ole koskaan päteviä syitä hylätä lapsiaan. On totta, että eron jälkeen isät jäävät usein altavastaajiksi lastensa suhteen, m***a sekään ei oikeuta isyydestä lintsaamiseen. Meidän tehtävämme on kohdata ja siunata lapsemme kaikissa heidän muutosvaiheissaan, riippumatta siitä hyväksymmekö heidän elintapojaan tai emme.

Toisen päivän piristyksen lähetti Lauri Kemppainen, jonka kiireellinen avosydänleikkaus tervehdytti myös hänen pappeuttaan ja teologiaansa:

”Näin viime yönä unta, jossa keskustelin Jyri Komulaisen kanssa. Kerroin unessa Jyrille, että hänen lisäkseen Daniel Nylund on sellainen suomalainen teologi, jonka kanssa koen erityistä hengenheimolaisuutta. Ja siihen se lista sitten unessa loppuikin. ”

Luvallaan julkaisen tämän rohkaisun, koska kompleksisena puskateologina haluan maksimoida kaikki saamani rohkaisut. Seuraavassa kirjassani toki suosittelin minäkin kirjaa: Jyri Komulainen. Kristinuskon muuttuva kartasto.

Illan hampaittenpesupalaverissa saimme taas kerran kokea kuinka totuudellisuus yhdistettynä armollisuuteen tuottaa tarmoa yrittää taas kerran uudestaan. Aina täällä joku pettää tavoitteensa ja lankeaa siihen mitä eniten häpeää. Kun kompuroinnit puretaan reilusti, armollisuus irtoaa porukasta aika helposti. Näin erimielisten yhteisö pysyy koossa.

Jos sinäkin haluat harjoitella realiteetit armollisesti kohtaavaa erimielisten yhteisöelämää, meillä on siitä pitkä kokemus. Itse olen asunut eri yhteisöissä jo yli puoli vuosisataa.

Auta meitä auttamaan muita kertalahjoituksella tai vakituella:
Tiedot lahjoittamista varten:

Osuuspankki: Kohtaaminen ry
FI81 5410 0220 4035 16
viite: 7773

MobilePay: #35390

Helpot ohjeet kuukausilahjoitukseen pankkikohtaisesti löydät nettisivuiltamme: https://ystavyydenmajatalo.fi/tue…/kuukausilahjoitus/
Poliisihallituksen lupa nro: RA/2020/470. Näytä vähemmän Näytä vähemmän

(2) LEIKKAUS PERUTTIINPääkirurgi tuli maanantai iltana merkkaamaan kylkeeni tulevan kusihanan paikkaa. Laskin housuni ja...
14/05/2026

(2) LEIKKAUS PERUTTIIN
Pääkirurgi tuli maanantai iltana merkkaamaan kylkeeni tulevan kusihanan paikkaa. Laskin housuni ja paljastin melkein kaksinkertaiseksi turvonneen oikea kinttuni. Hän ei ilmeisesti tiennyt asiasta mitään, vaikka olin käynyt TYKSissä tutkittavana, ja vaikka olin oireiden pahetessa pari kertaa soittanut sinne pyytääkseni lisää tutkimuksia.

Kirurgi näytti tosi turhautuneelta ja totesi saman tien, ettei minua voi tuossa kunnossa leikata. Hän lähetti minut niihin kuvauksiin, joita olin jo pariin kertaan pyytänyt. Ultrassa paljastui laskimotukos ja röntgen paljasti, että syöpä oli karannut virtsarakosta kehon muihin osiin, viime viikkojen aikana myös nivusten imusolmukkaisiin. Katsottuaan kuvia hän oli sitä mieltä, että rakko olisi pitänyt leikata jo kolme vuotta sitten, eikä ole varmaa olisiko se silloinkaan pelastanut tilannetta.

Alkupelästyksen jälkeen kehooni jäi kuitenkin kohtuullinen tyyneys. Soilen piti olla kotona ohjaamassa yhteisöä ja valmistelemassa seuraavan ryhmän tule, joten hänen kanssaan olin vain puhelinyhteydessä. Hänellä on kokemusasiantuntijuutta äitinsä pitkän syöpäsairauden kautta. Siksikin hänellä oli voimaa ottaa uutinen vastaan, ja jatkaa töitään. Olimmehan me keskenämme jumpanneet tätäkin vaihtoehtoa. Ana-tyttärelläni oli onneksi pari vapaapäivää ja oli kanssani koko ajan.

Ana oli ilmaissut halunsa lukea minulle jotain, niin kuin minäkin olin lukenut hänelle sairaalassa m***a vuotta sitten. Pyysin häntä lukemaan vanhan tutkielmani kateudesta, koska olin suunnitellut kirjoittavani sen uusiksi ja tehdä siitä kirja. Tuntui hyvältä kuunnella tekstiäni ja huomata kuinka ihastuneita reaktioita se herätti minussa. Olin unohtanut kuinka monipuolisesti ja elävästi olin aiheesta kirjoittanut. Sen jälkeen keskustelimme pitkään kadehtimisesta ja kadehdittuna olemisesta omassa elämässämme.

Tulin kotiin vahvojen verenohennuslääkkeiden ja kipulääkkeiden kanssa. Täällä odottelemme syöpähoitolääkäreiden suunnitelmaa, jota lähden kuuntelemaan ensi viikon tiistaina. Hyviä uusia lääkkeitä kuulemma on ja niitä yritetään minulle järjestää. Kirurgi neuvoi myös oikeusapuvirkailijan luo, m***a se tuntui ainakin sillä hetkellä täysin turhalta ajatukselta. Ajattelin, etten aio myrkyttää mieltäni moittimalla muita mahdollisista laiminlyönneistä.

Soilen ja perheen kanssa olemme nyt suurta pettymystä sulatelleet. Aloimme saman tien suunnitella työmme tulevaisuutta ja varautua aikaan, jolloin en enää ole täällä. Totesimme, että tarvitsemme tarpeeksi m***a vakituista ryhmien järjestäjää ja lisää vakituisia kuukausitukijoita, jotta talous pysyisi pinnalla. Soilella on kyllä kokemusta, osaamista ja luonnetta johtaa työtämme ilman minuakin, vaikka tulee tietenkin tarvitsemaan palkatun avustajan ja m***a luotettavaa talkoolaista. Muitakin kehitysajatuksia on, m***a niistä lisää myöhemmin. Sinäkin voit osallistua ideoimiseen.

Illalla meillä oli yhteisön kanssa sydänryhmä, jossa pohdimme itse kunkin vaikeiden haasteiden kohtaamista. Jotkut asiat pitää tehdä juuri siksi, että ne tuntuvat ylivoimaisen vaikeilta. Ota vihdoin yhteyttä lapsiisi tai vanhempiisi. Kirjoita vihdoin puhdistava jäähyväiskirje exällesi, tai aloita vaikka siivoamalla huoneesi ja menemällä lenkille. Jos tarvitset vaikeuksiisi vertaistukea, tule Ystävyyden Majatalon erimielisten yhteisöön harjoittelemaan rehellistä ja rakastavaa tavallisen ihmisen elämää.

P.S. Jotenkin toi kauan sitten tekemäni tauluveistos tuntui sopivan tämän postauksen kuvitukseksi.

Auta kertalahjoituksella tai vakituella:
Tiedot lahjoittamista varten:

Osuuspankki: Kohtaaminen ry
FI81 5410 0220 4035 16
viite: 7773

MobilePay: #35390

Helpot ohjeet kuukausilahjoitukseen pankkikohtaisesti löydät nettisivuiltamme: https://ystavyydenmajatalo.fi/tue…/kuukausilahjoitus/

Poliisihallituksen lupa nro: RA/2020/470.

10/05/2026

(1) HUOMENNA LÄHDEN LEIKKAUKSEEN
Virtsarakon poistoleikkaus tulee luultavasti olemaan ennakoitua vaikeampi, koska oikea jalkani on kolmen viikon aikana turvonnut varpaista nivuksiin asti. Koko kinttu on kuin makkara, jonka kuori on juuri halkeamassa nuotion kuumuudessa. Laskimotukos ja tulehdus on poissuljettu, joten jäljelle jää syövän tuottama komplikaatio. Viimeiset päivät olen pärjännyt maksimimäärällä kipulääkkeitä. Sukkia en enää saa jalkaan ilman Soilen apua.

Tyttäreni Ana haluaa tulla sairaalaan lukemaan minulle jotain kirjaa. Se on liikuttava tarjous, koska itsekin olen vuosia sitten lukenut hänelle Viktor Hugon Kurjat, hänen vakavan loukkaantumisensa jälkeen. Niiden pitkien tuntien muistoksi meillä on kummallakin sitä kuvaava tatuointi.

Esikoiseni sanoi tulevansa helatorstaina tervehtimään minua. Hän ei muistanut, että se on Kristuksen taivaaseen nousemisen päivä, eikä siksi ymmärtänyt miksi päivän valinta vähän nauratti minua. Huumorilla ja lempeydellä olen läheisteni kanssa jumpannut sitäkin mahdollisuutta, että en leikkauksesta selviäkään. Niin osalle kuitenkin käy.

Itse en kuolemaa pelkää, koska olen kasvanut luottamaan rakastavaan vastaanottoon. Silti minulla on iso halu vielä elää tätä ihanaa elämää ainakin kymmenisen vuotta. Niin paljon on vielä rakastettavaa. Niin paljon on Ystävyyden Majatalon työssä vielä kehitettävää ja laajennettavaa, että haluaisin siinäkin olla vielä mukana.

Soilehan tätä työtä on käytännössä johtanut jo m***a vuotta. Minä olen henkisenä tukena ja kirjallisen sisällön tuottaja. Joillekin olen varmaan myös ikäni ja kokemukseni puolesta jonkinlaisena oppaana. Kaikkien tekijöiden summana Ystävyyden Majatalosta itsessään on tullut toivoa vahvistava koti orpoutuvassa maailmassa. Kiitos siitä kuuluu kaikille niille hyvyyttään jakaville ihmisille, jotka ovat kukin tavallaan osallistuneet tämän turvapaikan luomiseen.

Edellisten taloudellisten avunpyyntöjeni jälkeen Soile on saanut erääntyneet laskut maksettua. Ainoastaan omaa palkkaansa hän ei ole saanut maksettua, koska on priorisoinut muut menot. Se on kauniisti tehty, m***a kyllä minä menisin paremmalla mielellä leikkaukseen, jos tietäisin että Soilekin pärjää tarpeeksi hyvin. Taloon on tullut uusia toipujia ja talkoolaisia. Se on ilahduttavaa, koska yhteisöllistä vertaistukea varten olemme olemassa.

Nauttikaa kevään läpikuultavasta vihreydestä liikutuksen itkuun asti. Rakastakaa ja antakaa itsenne tulla rakastetuksi. Niin minäkin olen tehnyt. Saa siunata, rukoilla ja toivottaa minulle ja meille hyvää. Minä uskon tavallisen elämän luonnollisiin ihmeisiin.

Auta kertalahjoituksella tai vakituella:

Tiedot lahjoittamista varten:

Osuuspankki: Kohtaaminen ry
FI81 5410 0220 4035 16
viite: 7773

MobilePay: #35390

Helpot ohjeet kuukausilahjoitukseen pankkikohtaisesti löydät nettisivuiltamme: https://ystavyydenmajatalo.fi/tue…/kuukausilahjoitus/
Poliisihallituksen lupa nro: RA/2020/470.

SAIRASTUTTAVA TERAPIAYHTEISKUNTAHesarissa ilmestyi 29.4 piristävä tarina nuorista tutkijoista, jotka vaativat terapiakul...
03/05/2026

SAIRASTUTTAVA TERAPIAYHTEISKUNTA
Hesarissa ilmestyi 29.4 piristävä tarina nuorista tutkijoista, jotka vaativat terapiakulttuurimme vallankumouksellista tervehdyttämistä. Tämä on ensimmäinen kirjoittamani suositus kirjasta, jota en ole vielä ehtinyt lukea. Bwalyan, Julia Sangervon ja Marjukka Ajakaisen kokoama teos Psykologian vallan kumous, on Hesarin esittelyn perusteella sangen suositeltava teos.

He pitävät psykologisten diagnoosien nykyistä suurkulutusta sairastuttavana. Niiden avulla perustellaan lääkemääräyksiä, tukimuotoja ja kaikkein onnekkaimmille pitkiä terapiajaksoja, ilman että oireilun taustalla oleviin altistaviin, laukaiseviin ja ongelmia ylläpitäviin tekijöihin puututa millään lailla. Avun hakijat joutuvat toimimaan systeemin rajoitusten puitteissa ja tulevat vähitellen vietellyiksi uskomaan, että ongelma on vain heidän korviensa välisessä kemiassa tai/ja ajatuksissa.

Kirjassa analysoidaan psykokulttuuriamme ilmeisesti samaan tapaan kuin Janne Kivivuori vuonna 1992, (Psykokulttuuri - sosiologinen näkökulma arjen psykologisoitumisen prosessiin. Hanki ja Jää 1992). Itse kirjoitin muutamaa vuotta myöhemmin yhden elämäni tärkeimmistä tutkielmista: Terapia ja parantava kohtaaminen (linkki ensimmäisessä kommentissa) Siinä käsittelin psykokulttuuria, psykomytologiaa, psykoretoriikaa, psykopolitiikkaa, psykohistoriaa ja psykouskontoa, sen papistoa, lahkolaisia ja hihhuleita. Keskeisiä teemoja olivat minä-se epäkohtaava tai näennäiskohtaava ammattiterapia vastakohtana minä-sinä kohtaaminen, joka on mahdollinen kenelle vain.

Omistin tutkielmani nuorelle miehelle, jonka epätoivoiseen kohtaamishakuisuuteen sain tutustua vasta, kun se oli saavuttanut traagisen lopun. Vajaa kolmikymppisenä hän toteutti hyvin suunnitellun itsemurhan. Aikaisempi yritys oli epäonnistunut. Sen jälkeen hän päätti antaa itselleen ja elämälle vuoden jatkoajan.

Viimeisen vuoden ajan hän piti päiväkirjaa terapiastaan. Ennen itsemurhaansa hän laittoi sen kuoreen ja osoitti terapeutilleen. Poliisit kuitenkin luovuttivat sen omaisille. He ottivat siitä kopion itselleen ja lähettivät alkuperäisen terapeutille. Osana asioiden jälkiselvittelyä omaiset toivat päiväkirjan luettavakseni.

Terapeutti ei ollut päiväkirjaa palauttanut eikä kommentoinut mitään. Nuoren miehen teksti jäi polttamaan sydäntäni moneksi vuodeksi. Hänen itsemurhaan päättynyt etsintänsä ei jättänyt minuakaan rauhaan. Oli pakko miettiä, mikä on kaiken hoitotyön, auttamisen ja terapian olennainen ulottuvuus.

Parantava vuorovaikutus on mahdollista, milloin tahansa kaksi ihmistä pysähtyvät ottamaan toisen ja itsensä todesta ja ovat edes hetken aikaa rehellisiä. Ystävät, puoliso ja muut läheiset voivat monesti olla aivan yhtä suureksi avuksi kuin ammatillinen terapeutti. Lähimmäisen kohtaaminen ei ole mikään poikkeuksellinen kutsumus vaan jokaisen ihmisen haaste. Mitä ihmeellisemmän ja näennäistieteellisemmän aseman psykoterapia saa, sitä pienemmäksi käy kenen tahansa vanhemman, puolison tai lapsen usko siihen, että rehellinen ja rakkaudellinen kohtaaminen riittäisi lukkoon menneiden ihmissuhteiden avaamiseen.

Kirjassa kuulemma esiteellään ihanteena Suomessa kehitettyä Avoimen dialogin hoitomuotoa, ns Keroputaan mallia. Se on herättänyt suurta kansainvälistä huomiota. Kotimaassa tähän mahdollisimman luonnolliseen ja realistiseen hoitomuotoon suhtaudutaan lääketeollisuuden ja resurssien puutteen sanelemalla varauksellisuudella.

Avoin dialogi on työskentelytapa, jossa kaikki äänet ovat kunnioitettuja. Se on perusteiltaan läpinäkyvä ja demokraattinen hoitotapa. Vastavuoroinen nöyryys on tämän käytännön ytimessä. Dialogiset hoitajat tietävät, että jokainen meistä astuu ihmisyyteen onnistuneen tai rikkoutuneen dialogin kautta. Mielemme terveys ja vammaisuus on meidän suhdeverkkomme dialogin terveyttä tai vammaisuutta.

Jos kaikille mielenterveydellisille ongelmille tai mielen sairauksille pitäisi löytää yksi yhteinen nimittäjä, niin se luultavasti olisi sinän puute muodossa taikka toisessa. ”Hulluudessa” kontaktimahdollisuus toiseen on lopullisen tuntuisesti kadonnut. Ihminen, joka jää yksin itsensä kanssa, luhistuu sisäiseen monologiinsa, kehittää kaikenlaisia harhoja itsestään ja kuvitteellisia sinä-hahmoja.

Monet Ystävyyden Majatalosta apua hakevat tulevat kroonisesta yksinäisyydestä. Perheiden ja kaveripiirien hajoamisen jälkeen he ovat jääneet itsensä yksinhuoltajaksi näennäiskohtaamisten maailmassa. Useimpien sielun sairaus on hänen suhteittensa sairautta. Niiden paraneminen lähtee liikkeelle terveistä suhteista.

Siksi meillä on Ystävyyden Majatalon yhteisössä kolme dialogista ryhmää viikossa. Vaikka olemme Soilen kanssa päävastuullisia, olemme samalla myös yhteisvastuullisesti avoimia omista kohtaamisen vaikeuksistamme. Tehtäväksemme jää näennäiskohtaamisten muuttaminen arjen rehellisyydeksi, normaalin epäkohtaamisen muuttaminen jokapäiväiseksi avoimuudeksi.

Diagnooseja kirjoittaville ja lääkkeitä määrääville psykiatreillekaan ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa tervehdyttävä dialogi. Kirjassa Bwalya kysyy, tapahtuuko se vasta nykyisen järjestelmän täydellisen romahtamisen jälkeen vai pystytäänkö muutosta toteuttamaan ennen kuin siihen on tarpeeksi suuri pakko.

Vaikka en ole kirjaa vielä lukenut, suosittelen sitä kokosydämisesti. Minä uskon, että tämän kaltaiset kirjoitukset voivat tuottaa tuottavat tervehdyttävää muutosta joka ainakin lykkää suurta romahdusta.

Kesäkutsun aika! 🌞 Kurssin vetäjänä Jarkko Stenius Sydänkesän retriitti | Ystävyyden Majatalo, Kruusila | 9.-12.7.Neljä ...
30/04/2026

Kesäkutsun aika! 🌞 Kurssin vetäjänä Jarkko Stenius

Sydänkesän retriitti | Ystävyyden Majatalo, Kruusila | 9.-12.7.

Neljä päivää, joiden jälkeen olo on kevyempi sekä kehossa että mielessä.

Retriitissä:
✔ Vetreyttäviä kehonhuoltoharjoituksia
✔ Kuntonyrkkeilyä: hauska tapa oppia uutta ja saada syke nousemaan
✔ Kävelyretkiä upeissa maalaismaisemissa
✔ Saunailtoja järven rannalla
✔ Hiljaisuutta tai juttuseuraa. Sinä valitset
✔ Kolme maukasta ruokaa päivässä (gluteenitonta ja laktoositonta kasvisruokaa)
✔ Majoitus majatalolla. Käytössä soutuvene, suppilautoja, kuntosali ja riippukeinu

Ja ilostuttamassa: kukko, kanoja, kissoja ja pupuja 🐓🐱🐇

Saatavilla myös lemmikkihuoneita.

Hinnat all inclusive (majoitus + ohjelma + ruoat):
▸ Torstaiaamusta lauantaiaamuun (2 pv, 2 yö) - 400 €
▸ Lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan (2 pv, 1 yö) - 300 €
▸ Koko retriitti torstaiaamusta sunnuntai-iltaan (4 pv, 3 yö) - 600 €
▸ One-to-one-keskustelusessiot - 50 € / 45 min

Et tarvitse aiempaa kokemusta etkä erityistä kuntoa. Ainoa mitä tarvitset on halu pysähtyä.

Varustus: mukavat vaatteet ja uima-asu, siinä kaikki.

Ilmoittaudu viestillä inboxiin tai:
📱 040 5239990
📧 [email protected]

Saat paluuviestinä ohjeet paikanvarausmaksun (100 €) hoitamiseen.

Osoite

Kalkkilantie 74
Kruusila
25110

Aukioloajat

Maanantai 10:00 - 19:00
Tiistai 10:00 - 19:00
Keskiviikko 10:00 - 19:00
Torstai 10:00 - 19:00
Perjantai 10:00 - 19:00
Lauantai 10:00 - 19:00
Sunnuntai 10:00 - 19:00

Puhelin

+358503623710

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Ystävyyden Majatalo :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Ystävyyden Majatalo :lle:

Jaa

Kategoria