17/06/2026
Tänä kesänä päästään keritsemään! 🐑
Tärkeää työtä ja hyvin tarpeellinen taito tilallisen opetella, kerintä. Ihastuttava ja kovin villainen Vuokko-lammas tässä jo selkeästi odottaakin, että milloin se emäntä meinaa alkaa kerintäpuuhiin! 🥰🐑 Ja osa karitsoista tietysti keskittyy vain hellyyden vastaanottoon, erinomaista sekin. 🧡
Lampailla oli suomalaisessa kansanperinteessä erityisasema viattomina ja puhtaina eläiminä. Lampaiden villa takasi osaltaan perheen pärjäämisen.
Lampaiden hoitoon kuului tiukkoja sääntöjä, joilla varmistettiin onni, hyvä villasato ja suoja susilta. Villan käsittely oli pyhää työtä, ja väärään aikaan tehty keritsentä saattoi pilata tulevan villasadon.
Kerinnässä, kuten kaikessa muussakin perinnetilan töihin liittyvässä, kuun vaiheet määrittivät ajankohdan työlle. Lampaat kerittiin aina nousevan kuun aikaan, jotta uusi villa kasvaisi tuuheaksi ja pehmeäksi. Laskevan kuun aikaan keritty villa jäi karkeaksi ja niukaksi. 🌖🌕
Työvaiheisiin liittyi paljon maagista ajattelua, sillä villan uskottiin kantavan mukanaan lampaan elämänvoimaa ja suojelevan langasta tehtyjen vaatteiden kantajaa. 🧶✨
Ja kyllä tämä eläinten kanssa touhuaminen, oppiminen ja perinteiden vaaliminen tuokin maagista voimaa elämään! 🌝
Mitä olette mieltä, olisiko perinnetietouden jakaminen ja perinnetöiden kokeilu sellaista jota haluaisitte kokea täällä meillä? Jos päästäisiin joskus vaikka yhdessä tekemään kerintää, hakemaan tuoreita munia kanalasta tai laittaisitte omat pottupenkit tai pienet palstat? Minusta se kuulostaisi aika kivalta! 🧡🌿