18/05/2018
Perjantai, Keskusteluterapeutti Christel Abborre
Annan anteeksi - anna anteeksi
Anteeksiantaminen on tahdonilmaisu siitä, että haluaa elää vapaana ja siirtyä eteenpäin elämässään sen sijaan, että suostuu jäämään anteeksiantamattomuuden katkeruuden, piinaavaan pimeään vankityrmään. Se on päätös olla rankaisemasta itseään siitä, että on tullut kaltoin kohdelluksi.
Anteeksiantaminen ei ole sitä, että katsoisi läpi sormiensa tai vääryyksien suvaitsemista. Se ei ole unohtamista tai tunteiden kieltämistä. Se ei myöskään ole omahyväinen teko, jolla voimme osoittaa paremmuuttamme. Anteeksianto on rauhan solmimista menneisyyden kanssa, se on rakkaudellinen teko, joka on kaukana logiikaasta. Se on irtipäästämistä siitä, että pitäisi päästä tasoihin, se on valinta elää valossa ja ilossa.
Olen tavannut ihmisiä joille on tehty sanoinkuvaamatonta pahaa ja joiden ainoa selvitymiskeino on ollut antaa anteeksi. Olen myös tavannut ihmisiä joiden on lähestulkoon mahdotonta ajatella että antaisivat anteeksi pienintäkään vääryyttä. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat ovat herkkiä mököttämään, he ovat juuttuneet menneisyyteen ja elävät sen uudelleen ja uudellen, aivan kuin se olisi nykyhetkeä. Aika on pysähtynyt. Pitkävihainen ihminen ei nauti elämästään ja hän elää siinä harhaluulossa että ”rotta kuolee jos hän itse nielee rotanmyrkkyä”.
Tunteemme vaikuttavat kehoomme, yksi mielen tai kehon epätasapaino vaikuttaa kaikkiin muihin ulottuvuuksiimme ja osiimme, menneisyys nykyisyyteemme ja nykyisyytemme tulevaisuuteemme. Jokainen meistä vaikuttaa moneen muuhun ihmiseen… eli olemme jatkuvassa vuorovaikutuksessa.
Anteeksiantamattomuus periytyy helposti sukupolvelta toiselle ja niin riidat, kosto, sodat… näyttävät jatkuvan loputtomiin.
Voimmeko edes kuvitella miltä tuntuisi jos kaikki antaisivat toisilleen anteeksi ja siirtyisimme elämään nykyhetkessä? Mitä jos kuitenkin yrittäisimme kuvitella? Mitä jos päättäisimme antaa anteeksi ja antaisimme itsellemme luvan aloittaa prosessin jonka se vaatii?
”Anteeksianto ei ole yksittäinen teko, se on pysyvä asenne”
- Martin Luther King Jr