16/03/2026
KEVÄTTÄ RINNASSA
Oulun hyvä vire sen kun jatkuu! Varsinkin Lappiin menijöitä ja Euroopan Kulttuuripääkaupunki2026-turisteja (yleensä ulkomaalaisia ) on ollut liikkeellä mukavasti.
Koska ulkomaalaisten osuus on noussut, luulen että tämä on aiheuttanut sen, että arvosanammekin Booking.comin asiakkailta on noussut kymmenyksen ja on nyt 9.
Bookingin sivuilta voi kuitenkin huomata että Oulun parhaat pisteet ovat menneet AirBmb-kohteille, joissa yleisesti on vuokrattavana kerrostalohuoneisto edullisesti ilman palvelua. Jopa autot täytyy jättää keskustaan maksullisille pysäköintipaikoille. Hotellisarjassa Laplands hotelli 9,1 ja Radisonblue 9 olivat parhaita ja TurusenSahakin 9
AirBmb-kohteista useat ovat saaneet huomattavasti parempia arvioita, jopa 9,9. Nyt kun Suomen talous on vaikeuksissa, on kuluttajista tullut hyvinkin hintatietoisia ja tämä suosii meitä: majatalo- ja AirBmb-tyyppisiä majoittajia. Kun työantaja maksaa majoituksen, tilanne muuttuu. Myös ulkomaalaiset matkustajat valitsevat usein hotellin tai majoituspaikan, joissa voi tavata ihmisiä ja saada esimerkiksi aamupalan. Uskon, ja toivon, että kun talous normalisoituu, niin hotelleiden käyttöasteet nousevat. Ainakin Oulussa uskotaan siihen. Laplands-hotelli laajensi 100 huonetta lisää. 170 huoneen Eden-kylpylähotelli on päätetty avata jälleen. 130 huoneen Torihotellikin valmistuu lopulta ensi kesänä. 240 huoneen TervaTowerikin hotellihanke etenee, ja entiseen verotoimistoon avataan hotelli; Suomen pankin kiinteistöön on tulossa 5-kerroksinen hotelli, sekä Pikisaareen vähän pienempi itsepalveluhotelli. Eli kyllä joku muukin uskoo matkailun nousuun Oulussa.
Pääasiahan on, että kaikenlaisia matkustajia riittää myös Oulussa ja kaikki löytävät itselleen kivan yöpaikan Oulusta. Tänä vuonna Oulussa on ollut paljon nähtävää ja koettavaa. Sunnuntaina Oulun kulttuuripääkaupunkihankkeeseen liittyen alueella olevat ukrainalaiset sotapakolaiset esittivät salissamme Ukrainalaisia pääsiäisperinteitä. Asiasta kiinnostuneita oli salimme pullollaan. Enempää ei saliimme olisi mahtunutkaan. Muutenkin salimmekin on heräämässä talvihorroksesta ja tilaisuuksia on viikossa useita. Opiskelija-illanviettoja, synttäri, hää, ym juhlia, kokouksia, viinikerhoja ja muita tilaisuuksia. Tilaisuudenhan voi järjestää niin monesta syystä. Yksi erikoisimmista on jäänyt mieleen, ajo-koiran nimenantojuhlat.
Eli piristäkää tätä sodan värjäämää kevättä ja järjestäkää TurusenSahalla juhlat. Kunnon juhlien jälkeen kuulemma velatkin tuntuvat saatavilta.
Mukavaa kevättä toivotellen Isäntä ite!