02/02/2025
Tämä on erittäin merkittävä asia, johon täytyy saada uudistus.
Hyvä puheenvuoro YEListä, eli yrittäjien eläkelaista. Lukusuositus.
Janne Pelkonen Työeläkevakuuttajat TELA rystä tiivistää YEL-järjestelmän kaksi ongelmaa ja nostaa esiin kolmannen tärkeän keskustelunaiheen.
1. Työtulokäsitteen jäykkyys: YEL-maksut eivät perustu nykyisin yrittäjän todellisiin ansioihin, vaan laskennalliseen ja eläkeyhtiön arvioon työpanoksesta. Tämä aiheuttaa epäselvyyttä ja luottamuspulaa, sillä yrittäjien järjestelmä ei seuraa työeläkejärjestelmän peruslogiikkaa ansiotuloperusteisista maksuista.
2. Rahastoinnin puute: Yrittäjien eläkkeitä ei ole rahastoitu yli 50 vuoteen. Tämä tekee järjestelmästä kestämättömän väestön ikääntyessä ja työeläkemaksujen noustessa. Ilman rahastointia yrittäjät ovat valtion takuun varassa. Ratkaisujen löytäminen ei ole helppoa, m***a pitkäjänteinen rahastointi olisi välttämätöntä järjestelmän kestävyyden varmistamiseksi.
3. Vapaaehtoisuuskeskustelu: Järjestelmän vapaaehtoistamista vaativat eivät huomioi kollektiivisen sosiaaliturvan perusperiaatteita ja tärkeyttä.
Pelkonen korostaa, että siirtyminen yrittäjän todellisiin ansioihin pohjautuvaan työtuloon olisi digitalisaation kehittymisen vuoksi täysin mahdollista ja toisi järjestelmään selkeyttä ja oikeudenmukaisuutta.
Rahastoinnin puute vaatii puolestaan rohkeita poliittisia päätöksiä, m***a eikö juuri nyt olisi aika ja paikka? Eläkeuudistusta tehdään muutenkin, myös TyELin puolella.
Ja sitten se vapaaehtoisuus. Tärkeä aihe, joka jakaa paljon mielipiteitä.
Vapaaehtoisuuden kannattajat unohtavat lähes aina, että yhteinen eläkevakuutusjärjestelmä jakaa riskejä, joita yksittäiset ihmiset eivät voi hallita. Juuri tämä ajatus on taustalla kollektiivisessa vakuutuksessa, ja ylipäätään sosiaaliturvassa laajemminkin.
Jos jokainen olisi omillaan, joutuisimme turvautumaan omien sijoitusten lisäksi kalliisiin yksityisiin sairaus-, tapaturma-, ja työkyvyttömyysvakuutuksiin amerikan malliin, eivätkä niitä saisi edes kaikki.
Suomalainen järjestelmä takaa työkyvyttömyyseläkkeet ja vanhuuden toimeentulon riippumatta talouskriiseistä tai henkilökohtaisista vastoinkäymisistä - tai osaamattomasta sijoittamisesta.
Esimerkkejä myös rahastojen romahtamisesta ja huijauksista on nähty maailmalla, katastrofeja juuri ennen eläköitymistä.
Ei tarvitse kuin katsoa nykyisiä sosiaaliturvaleikkauksia, niin näkee miten helposti tyytymättömyys ja eriarvoisuus kasvavat, mikä horjuttaa jopa yhteiskuntarauhaa.
Vapaaehtoisuuden kannattajat ajattelevat usein, että voivat sekä pitää kakkunsa, että syödä sen. Ajatuksen tasolla olisi kiva pitää eläkemaksurahat itsellä, sijoittaa paremmin kuin systeemi - kyllähän valtio sitten tulee apuun, jos tarvitaan. Vaan kun ei tulisi.
Nykyinen YEL-järjestelmä tarvitsee suuria korjauksia, m***a kollektiivinen vastuu on turva, josta ei voi luopua, ja pitää ymmärtää miksi. Ei ole mahdollista sekä pitää kaikkia eläkerahoja itse ja sijoittaa ne miten tahtoo, että saada valtion takaamaa turvaa ja eläkettä.
Jokainen voi aina vapaasti täydentää säästöjään oman tarpeensa ja kykyjensä mukaan. Ja se onkin suositeltavaa.
Olennaista uudistuksen kannalta on, että lakisääteinen eläkejärjestelmä ja sen ehdot ja maksut ovat yhdenmukaiset ja oikeudenmukaiset kaikille, toimi sitten yrittäjänä tai palkansaajana tai jotain siltä väliltä. Siitä on YEL-uudistuksessa kyse. Oikeudenmukaisemmasta eläketurvasta ja toimivammasta järjestelmästä kaikille.
Tästä voi lukea Pelkosen kirjoituksen Turun Sanomista:
https://www.ts.fi/puheenvuorot/6541864