05/06/2026
Alman Torni täyttää sata vuotta!
VR:n vesitorni vuodelta 1926 sai uuden elämän, kun se avattiin hotellikäyttöön 10.8.2015.
Höyryveturit tarvitsivat aikoinaan todella paljon vettä (n.8500 ltr / 100km) ja sen vuoksi aseman viereen radan varteen rakennettiin vesitorni. Vesi pumpattiin höyrykoneella Seinäjon pumppurannasta puuputkia pitkin kahteen viidenkymmenen kuution säiliöön vesitornin huipulle. Säiliöistä vesi johdettiin höyryvetureihin raiteiden päälle kääntyvää putkea pitkin.
Talvisodan aikaisessa Seinäjoen pommituksessa 3.2.1940 sai vesitornikin osumaa ja osa ulkoseinästä romahti. Sen aikaisesta korjauksesta ei ole dokumentaatiota löytynyt, m***a jälkimmäinen, vuosille 2014-2015 ajoittuva saneeraus pyrittiin tallentamaan myös kuvina.
Tänä päivänä satavuotias vesitorni pitää sisällään modernit, m***a historiaa huokuvat kuusi saunallista juniorisviittiä kerroksissa 2-4, sekä ylimmän kerroksen Tornisviitin. Puupalujen varassa seisova torni sai edustalleen teräspaalujen varaan tehdyn uuden osan, jonka kautta kuljetaan kerroksiin joko hissillä tai portaita pitkin.
Alkuperäisissä, kansallisarkistosta löytyneissä piirustuksissa komeilee päivämäärä 18.6.1926, joten juhannusviikolla maanantaista torstaihin (15.-18.6.2026) on mahdollisuus tulla majoittumaan juniorisviittiin satasella! Varaa huone verkkokaupastamme kampanjakoodilla "100".
https://cloud.hotellinx.com/NetReservationsAlma